miercuri, 1 aprilie 2009

Roma - S.P.Q.R.

Nici nu ştiu de unde să încep în descrierea acestui oraş care "duhneşte" de istorie, religie şi artă....


O să încep de la ce era scris peste tot, până şi pe capacele de canalizare: S.P.Q.R. Eu în bezna neştiinţei mele habar nu aveam ce înseamnă, dar am aflat de la o tanti care vindea suveniruri. Înseamnă Senātus Populusque Rōmānus, pe româneşte "Senatul roman şi Poporul".

În Roma am vizitat foarte multe locuri, căci spre deosebire de alte oraşe aici am venit în vacanţă. Şi am vizitat programat, pe zile, pe obiective. Pentru că la fiecare colţ de stradă e ceva de văzut, în fiecare piaţetă e o fântână, clădiri, biserici, coloane, ruine. Încecaţi să vă închipuiţi cum este să mergi o zi întreagă pe macadam. Dacă nu reuşiţi vă spun eu: e chin şi jale pentru tălpi şi pe deasupra te dor picioarele din fund :) Noroc că sunt multe locuri unde te poţi opri ca să te relaxezi, să admiri panorama, să meditezi.

Aceasta este o panoramă de pe meterezele castelului St. Angelo. De aici admiră Roma nu doar turiştii ci şi păsările. Stoluri, stoluri, roiuri, roiuri la apus păsările dansează haotic deasupra Romei.

Trebuie să scriu un mic paragraf special despre ruine. Sunt "parcuri" întregi de ruine. Şi după ce te saturi de văzut ruine în aer liber, poţi să mergi la muzeu ca să mai vezi şi acolo nişte mostre. Şi chiar dacă nu te mai interesează deloc să vezi ruine şi vrei să mergi în piaţă să mănânci un panini fff bun (la Aristo Campo) cu bere (albă, prietenii ştiu de ce :)) tot de ruine dai, chiar şi printre blocuri. Ruine bine conservate.

Am fost aproape peste tot. Şi la Muzeul Vaticanului şi la catedrala San Piedro. Nu insist, toată lumea ştie că sunt spectaculoase, dar vreau să spun o scurtă întâmplare, care m-a făcut să-mi revizuiesc părerea despre ce este important în viaţă şi să mă bucur de tot ce am. Pentru a urca sus pe acoperişul catedralei există 2 posibilitaţi: cu liftul la 7 euro sau pe jos la 5 euro. Numai că nu se precizează că liftul e doar până la jumătatea distanţei dintre pământ şi Dumnezeu (căci dumnezeieşte te simţi când eşti acolo sus şi vezi totul) iar în rest trebuie să urci cu picioruşul pe o scară îngustă rău şi un pic oblică. Desigur că am luat-o pe jos, iar când am ajuns la capătul liftului am văzut doi bătrâni care urcaseră cu liftul înaintea mea, dar din păcate nu reuşiseră să mai înainteze pe scara îngustă, abruptă şi oblică. Mi-a părut rău că ei nu se mai pot bucura de întreaga excursie până sus. Deci profitaţi cât sunteţi tineri şi bucuraţi-vă din plin de timpul pe care îl aveţi. Banii munciţi din greu la tinereţe vor cumpăra mai târziu o vacanţă la Roma, dar nu vor cumpăra puterea de a vă bucura de toate minunile lumii. Carpe diem!



Un comentariu: